Supermoc książek w przedszkolu!

Powstał poradnik o tym, jak rozwijać zainteresowania czytelnicze dzieci, zanim pójdą do szkoły.

Zaprzyjaźnianie dzieci z książką już od najmłodszych lat, budowanie dobrego nawyku czytania i kojarzenia go z przyjemnością to podstawy rozwoju zainteresowań i kompetencji czytelniczych dzieci. 29 września, w Światowym Dniu Głośnego Czytania miała swoją premierę wyjątkowa publikacja – Supermoc książek w przedszkolu. Jak rozwijać zainteresowania czytelnicze dzieci?. Książka jest kierowana do nauczycieli wychowania przedszkolnego, dyrektorów przedszkoli, pracowników samorządowych wydziałów edukacji oraz rodziców. Dostęp do publikacji jest bezpłatny.

Supermoc książek w przedszkolu. Jak rozwijać zainteresowania czytelnicze dzieci? to siostrzana publikacja wydanej w kwietniu Supermocy książek. Poradnika upowszechniania czytania. Książki powstały dzięki rozmowom, wspólnej wizji i współpracy pięciu instytucji: KBF – operatora programu Kraków Miasto Literatury UNESCO, Wrocławskiego Domu Literatury – operatora programu Wrocław Miasto Literatury UNESCO, Polskiej Izby Książki, Fundacji Olgi Tokarczuk i Fundacji Powszechnego Czytania. Publikację poświęconą edukacji czytelniczej w przedszkolach współtworzyło Wydawnictwo Nowa Era. Jak rozwijać zainteresowania czytelnicze dzieci i zapewnić im dostęp do wartościowych książek? Jak sprawić, by dzięki opowieściom dziecko wyrosło na dorosłego o supermocach? Co zrobić, by nasze społeczeństwo więcej czytało i co dzięki temu zyskamy? Wspólna inicjatywa miast i instytucji w uporządkowany, prosty i atrakcyjny wizualnie sposób odpowiada na te pytania. Publikację można bezpłatnie pobrać na stronie.

Książka sprawia, że widzimy szerzej, rozumiemy więcej i głębiej – zyskujemy realne supermoce do funkcjonowania w skomplikowanej współczesności. Władzom Wrocławia ogromnie zależy na takim rozwoju mieszkańców, od małego– podkreśla Katarzyna Janusik z Wrocławskiego Domu Literatury. Angażowanie dzieci i rodzin, odczarowanie literatury jako zajęcia samotniczego, podkreślenie konieczności pokazywania dobrych praktyk od małego – to wszystko powody, dla których KBF zaangażował się w projekt – dodaje Katarzyna Jakubowiak z KBF, operatora programu Kraków Miasto Literatury UNESCO.

Autorki Supermocy książek w przedszkolu – prezeska Fundacji Powszechnego Czytania i szefowa wydawnictwa Słowne, Maria Deskur, a także ekspertki Nowej Ery: Agnieszka Szprycer-Brodowska, Monika Hałucha i Ewa Wilczyńska – przedstawiają praktyczne narzędzia, pomysły i inspiracje dotyczące tego, jak zwiększyć zainteresowanie książką oraz jakie podjąć działania angażujące nauczycieli, rodziców i innych opiekunów dzieci. Wspólne czytanie z dzieckiem tworzy i wzmacnia więzi, wyzwala emocje i ma pozytywny wpływ na zdrowie. Rozwija umiejętności osobiste i społeczne, dotyczące rozumienia i tworzenia informacji, a także te związane ze świadomością i ekspresją kulturalną. Dzieci, którym czytanie kojarzy się z przyjemnością, o wiele częściej sięgają po książkę, a później samodzielnie doskonalą umiejętność czytania – to dlatego tak ważne jest, by wybierać książki adekwatne do etapu rozwoju dziecka. Publikacja podpowiada, jak to zrobić i wskazuje na pozycje bibliograficzne, które pozwolą pogłębić tematykę pracy z książką wśród dzieci. Warto po nią sięgnąć także ze względu na jej oprawę wizualną: za wyjątkowe ilustracje odpowiada Joanna Gniady, a projekt graficzny publikacji przygotowała Dorota Nowacka.

W premierze poradnika wzięły udział – obok przedstawicielek organizatorów – Ewa Wilczyńska, współautorka publikacji, ekspertka wydawnictwa Nowa Era oraz Bożena Skomorowska z Departamentu Programów Nauczania i Podręczników w Ministerstwie Edukacji i Nauki. Nowa Era od zawsze wspiera akcje proczytelnicze i angażuje się w nie całym sercem, a także całą naszą wiedzą ekspercką. Dlatego nie mogło nas zabraknąć i w tym projekcie. Na co dzień dokładamy starań, by naszymi inicjatywami czy publikacjami rozwijać dziecięce talenty, wyrównywać szanse edukacyjne i przeciwdziałać wykluczeniu – podkreślała Ewa Wilczyńska z Nowej Ery. Ekspertki opowiedziały o tym, jak praca z książką przyczynia się do realizacji podstawy programowej w przedszkolach, i zachęcały do złożenia wniosku do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa na wzbogacenie biblioteczek przedszkolnych oraz działania proczytelnicze. Nagranie spotkania jest dostępne m.in. na profilu Fundacji Powszechnego Czytania.

Dzięki wsparciu drukarni Abedik i Anczyca publikacja będzie dostępna także w formie drukowanej: aż 18 tysięcy egzemplarzy trafi do przedszkoli i bibliotek!

Edukacja literacka od najmłodszych lat jest podstawą rozwoju demokratycznych społeczeństw. Publikacja Supermoc książek. Poradnik upowszechniania czytania, która swoją premierę miała 22 kwietnia, w przeddzień Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich, powstała z myślą o profesjonalistach i wolontariuszach angażujących się w najróżniejszy sposób na rzecz zwiększenia liczby Polaków czytających książki. Bibliotekarze, nauczyciele, nauczyciele wychowania przedszkolnego, pracownicy samorządów w działach kultury i edukacji, pracownicy opieki społecznej, działacze i politycy każdego szczebla władzy państwowej, biznesmeni, filantropi, aktywiści NGO – wszyscy, którzy już zajmują się tematem upowszechniania czytania lub chcą się nim zająć w przyszłości – są adresatami tej publikacji. Supermoc książek w przedszkolu jest dostępna bezpłatnie na stronie.