ORŁY 2020: Rekord w 22-letniej historii Orłów 11 statuetek dla „Bożego Ciała”

Dzisiejszy wieczór ceremonii 22 edycji Polskich Nagród Filmowych Orły 2020 należał bezapelacyjnie do „Bożego Ciała” Jana Komasy.  Film zgarnął aż 11 statuetek, co jest wydarzeniem bezprecedensowym w historii Orłów. Po dwa przypadły filmom „Pan T.” i „Ikar. Legenda Mietka Kosza”. Orły Specjalne 2020 otrzymały: Polski Instytut Sztuki Filmowej oraz Canal + od wielu lat mecenasi polskiego kina. Orła za Osiągnięcia Życia odebrała Maja Komorowska.

Wieczór w Tetrze Polskim to najważniejsze wydarzenie filmowe roku, które gromadzi najlepszych polskich twórców. To również wielkie święto polskiego kina. W tym roku w konkursie o prestiżowe Orły – Polskie Nagrody Filmowe ubiegało się aż siedemdziesiąt produkcji fabularnych. Finalnie wśród nominowanych w dwudziestu kategoriach znalazło się czterdzieści filmów i ich twórców. Decyzją Polskiej Akademii Filmowej w tym roku zwiększono do pięciu liczbę nominacji w każdej z kategorii. Po raz pierwszy w historii przyznano również nagrodę za „Najlepszą Charakteryzację”.

Emocji nie brakowało. Najwięcej szans w wyścigu po „polskie Oskary” wykorzystał film „Boże Ciało” otrzymując aż 11 Orłów z 15 nominacji dominując rozdanie nagród. Produkcja w reżyserii Jana Komasy, nasz tegoroczny kandydat do Oskara, zebrała m.in. nagrody w najważniejszych kategoriach: „Najlepsza  główna rola kobieca”, „Najlepsza główna rola męska”, „Najlepsza reżyseria” i „Najlepszy film”. Polska Akademia Filmowa doceniła również obraz „Ikar. Legenda Mietka Kosza” w reżyserii Macieja Pieprzycy przyznając mu Orły za muzykę i dźwięk oraz film „Pan T.” w reżyserii Marcina Krzyształowicza, który zdobył Orły w kategoriach „Najlepsza scenografia” i „Najlepsze kostiumy”. Ceremonia w Teatrze Polskim miała swoje zaskakujące zwroty. Po raz pierwszy w historii Orłów wyłoniono dwóch laureatów w kategorii „Najlepsza drugoplanowa rola męska”. Pierwotnie Agata Trzebuchowska odczytała tylko jedno nazwisko jednak finalnie, Orła w tej kategorii otrzymali ex aequo Łukasz Simlat („Boże Ciało”) i Robert Więckiewicz („Ukryta gra”). Widzowie zgromadzenie w Teatrze Polskim owacją i specjalnym gestem solidarności powitali gościa specjalnego gali Orłów ukraińskiego reżysera Olega Sencowa.

Zarząd Niezależnej Fundacji Filmowej, od 22 lat organizujących prace Polskiej Akademii Filmowej zgodnie z regulaminem, postanowił o przyznaniu dwóch Orłów Specjalnych. Nagrodami wyróżnione zostały obchodzące w tym roku jubileusze 25-lecia Canal + i 15-lecia Polski Instytut Sztuki Filmowej, za niezwykły wkład w rozwój polskiego filmu. Orły odebrali Małgorzata Seck wiceprezes ds. programowych Canal+ oraz dyrektor PISF Radosław Śmigulski. Po raz pierwszy Polska Akademia Filmowa przyznała nagrodę w nowej kategorii „Najlepsza charakteryzacja”, którą otrzymał Dariusz Krysiak („Krew Boga”). Wielu wzruszeń, jak co roku, dostarczył nam Orzeł za Osiągniecia Życia, którego Krzysztof Zanussi wręczył wybitnej aktorce i pedagog Mai Komorowskiej.

Za prawidłowy przebieg procedury głosowania, jego poufność i tajność na wszystkich jego etapach, aż do momentu oficjalnego otwarcia kopert odpowiadali Piotr Wyszogrodzki i Katarzyna Podgórna, partnerzy PwC, wiodącej firmy audytorskiej, nadzorującej m.in. głosowanie nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej – Oscarów. 22. Ceremonię wręczenia Orłów poprowadził Maciej Stuhr.

Głosami członków Polskiej Akademii Filmowej Orły 2020 – Polskie Nagrody Filmowe otrzymali:

ODKRYCIE ROKU

– Mateusz Pacewicz scenariusz „Boże Ciało”

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA

– Eliza Rycembel „Boże Ciało”

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA

– Łukasz Simlat „Boże Ciało”

– Robert Więckiewicz „Ukryta gra”

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA

– Magdalena Dipont i Robert Czesak „Pan.T”

NAGRODA PUBLICZNOŚCI

– „Boże Ciało”

NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY

– „Tylko nie mów nikomu” reżyseria Tomasz Sekielski

NAJLEPSZY DŹWIĘK

– Maciej Pawłowski, Robert Czyżewicz „Ikar. Legenda Mietka Kosza”

NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI

– „The Favourite” (“Faworyta”) reż. Yorgos Lanthimos (Wielka Brytania)

NAJLEPSZY SCENARIUSZ

– Mateusz Pacewicz „Boże Ciało”

NAJLEPSZA MUZYKA

– Leszek Możdżer „Ikar. Legenda Mietka Kosza”

NAJLEPSZY MONTAŻ

– Przemysław Chruścielewski „Boże Ciało”

NAJLEPSZE ZDJĘCIA

– Piotr Sobociński jr. „Boże Ciało”

NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY

– „Wahata” (sezon 3) reżyseria Olga Chajdas, Kasia Adamik

NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA

– Dariusz Krysiak „Krew Boga”

NAJLEPSZE KOSTIUMY

– Magdalena Biedrzycka „Pan T.”

NAGRODA ZA OSIĄGNIĘCIA ŻYCIA

– Maja Komorowska

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA

– Bartosz Bielenia „Boże Ciało”

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA

– Aleksandra Konieczna „Boże Ciało”

NAJLEPSZA REŻYSERIA

– Jan Komasa „Boże Ciało”

NAJLEPSZY FILM

– „Boże Ciało” reżyseria Jan Komasa