XVIII Konkurs Chopinowski z milionowym dotarciem i AVE w mediach
Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina jest najważniejszym wydarzeniem kulturalnym w Polsce i jednym z najstarszych konkursów muzycznych na świecie. Instytut Monitorowania Mediów (IMM) podaje, że w czasie trwania konkursu i tuż po nim, kiedy odbywały się koncerty laureatów, we wszystkich typach mediów ukazało się ponad 46 tys. materiałów z dotarciem 238 mln i szacunkowym AVE wysokości 125 mln złotych. Najwięcej wzmianek pojawiło się w portalach internetowych (28 tys.) i na Twitterze (13 tys.)
W dniach od 2 do 23 października br. w mediach pojawiło się 46,5 tys. wzmianek nt. Konkursu Chopinowskiego. Najwięcej informacji opublikowano w portalach internetowych – 27,7 tys. oraz na Twitterze – 13,2 tys. Od strony medialnej konkurs to także transmisje przesłuchań w radiu, telewizji i internecie. Wysoką aktywność w tym zakresie pokazał Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, który na bieżąco umieszczał nagrania z przesłuchań na swoim koncie na YouTube, docierając tym samym do ponad 24 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.
Przebieg konkursu omawiany nie tylko przez specjalistów
Muzyka klasyczna zapewne nie dla wszystkich jest pierwszym tematem do rozmowy, a jednak tegoroczna edycja Konkursu Chopinowskiego cieszyła się dużą popularnością w social mediach. Polscy internauci na bieżąco komentowali przebieg konkursu, szczególnie aktywnie na Twitterze – 77% wszystkich wzmianek w mediach społecznościowych.
Szczyt publikacji przypadł na 17 października (1,1 tys.), kiedy informowano o przejściu dwóch Polaków do finału konkursu oraz 21 października po oficjalnym ogłoszeniu wyników XVIII edycji konkursu (3,2 tys. wzmianek). Dodatkowo samą organizacją wydarzenia zainteresowali się również Youtuberzy, m.in. Krzysztof Gonciarz, który nagrał materiał zza kulis konkursu, docierając tym samym w badanym okresie do ponad 139 tys. potencjalnych kontaktów z przekazem. Na dzień 25 października br. video ma ponad 166 tys. wyświetleń.
„Zasięg medialny XVIII Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina robi wrażenie – każdy Polak powyżej 15. roku życia mógł spotkać się z informacją o wydarzeniu w mediach aż siedem razy, a gdy weźmiemy pod uwagę sam internet to minimum dwa razy. To sprawia, że Konkurs ma charakter podobny do Igrzysk Olimpijskich – kibicujemy rodakom i obserwujemy ich zmagania, jednak w tym przypadku na pierwszym miejscu jest muzyka Chopina niezależnie od tego, kto wygra, co widać na przykładzie tweetów polskich internautów” – komentuje Natalia Zdrojewska, Specjalista ds. Współpracy z Klientem w Instytucie Monitorowania Mediów (IMM).