Kobieta? matka, żona, kochanka… filmy pokazywane na międzynarodowych festiwalach filmowych bezpłatnie na 4. Artekino festival
Wśród obrazów dostępnych w ramach 4. edycji ArteKino Festival – cyfrowego festiwalu kina europejskiego, znalazły się filmy fabularne „Stitches” i „Messi and Maud”, które poruszają temat kobiecości, macierzyństwa i relacji damsko-męskich. Były prezentowane na międzynarodowych festiwalach filmowych m.in. Berlinale, Europa Cinema Label, w Toronto i Rotterdamie. W polskiej wersji językowej można je zobaczyć bezpłatnie do 31 grudnia na stronie www.artekinofestival.com.
STITCHES, reż. Miroslav Terzić (Serbia/Słowenia/Chorwacja), Berlinale, Europa Cinema Label (Nagroda Publiczności Sekcji Panorama – 2. miejsce)
Akcja filmu, oparta na prawdziwych wydarzeniach, rozgrywa się w dzisiejszym Belgradzie, 18 lat po tym, jak młoda szwaczka została poinformowana o nagłym zgonie jej dopiero co narodzonego dziecka. Przekonana do tej pory, że noworodek został ukradziony, przez wielu uznawana jest za paranoiczkę. Z matczyną determinacją zbiera w sobie siły do stoczenia ostatniego boju z policją, szpitalną biurokracją, a nawet z własną rodziną, by dojść prawdy.
– Ten psychologiczny thriller opisuje nowy rozdział niedawnej, mrocznej historii Serbii. Reżyser wychodzi poza osobistą odyseję bohaterki, potępiając system handlu ludźmi i korupcji – podsumowuje Olivier Père, Dyrektor Artystyczny ArteKino Festival.
MESSI AND MAUD, reż. Marleen Jonkmann (Holandia/Niemcy), MFF w Rotterdamie i Toronto
Maud i Frank spędzają wakacje w Chile. Ich związek jest kruchy. Po wielu latach starań o dziecko para musi zmierzyć się z faktem, że Maud nigdy nie zostanie matką. Po gwałtownej kłótni z Frankiem kobieta wyrusza w podróż po Chile, w czasie której poznaje chłopca zwanego Messim. To przypadkowe spotkanie przeradza się w epicką podróż, pełną zapierających dech w piersiach krajobrazów, a wiodącą do odkrycia siebie.
– Podróż do Chile przeżywającej kryzys pary zamienia się w intymną przygodę i próbę odbudowania kobiecości. Obiecujący debiut filmowy młodej holenderskiej reżyserki Marleen Jonkman – dodaje Olivier Père, Dyrektor Artystyczny ArteKino Festival.
4. edycja ArteKino Festival trwa od 1 do 31 grudnia. Na stronie www.artekinofestival.com można obejrzeć bezpłatnie w polskiej wersji językowej osiem starannie wyselekcjonowanych filmów fabularnych i dokumentalnych autorstwa młodych europejskich reżyserów i reżyserek. Obrazy te były pokazywane na międzynarodowych festiwalach filmowych m.in. Berlinale, w Rotterdamie, Toronto, San Sebastian i Salonikach. Są dostępne bezpłatnie w 45 krajach Europy, w 10 wersjach językowych.
– Filmy opowiadają o ośmiu krajach i ośmiu kulturach, potwierdzając niezwykłą różnorodność Europy – zjednoczonej, a jednocześnie bogatej dzięki swoim różnicom. Są hołdem dla dialogu, spotkań i mieszania się społeczeństw ponad granicami. Zarówno produkcje fabularne, jak i dokumentalne opisują współczesny świat i analizują nasz stosunek do historii – mówi Olivier Père.
FILMY W RAMACH 4. ARTEKINO FESTIVAL:
- MESSI AND MAUD, reż. Marleen Jonkmann (Holandia/Niemcy), MFF w Rotterdamie i Toronto
- SAD SONG, reż. Louise Narboni (Francja), Festiwal FID w Marsylii (Nagroda im. Georgesa De Beauregard, Nagroda im. Rebaud Victora)
- NORMALNY (-NA), reż. Adele Tulli (Włochy/Szwecja), Berlinale, MFF w Salonikach
- RUTH, reż. António Pinhão Botelho (Portugalia)
- SELFIE, reż. Agostino Ferrente (Francja/Włochy), Berlinale, Festiwal Cinéma Du Réel w Paryżu
- STITCHES, reż. Miroslav Terzić (Serbia/Słowenia/Chorwacja), Berlinale, Europa Cinema Label (Nagroda Publiczności Sekcji Panorama – 2. miejsce)
- PRAGNIENIE, reż. Svetla Tsotsorkova (Bułgaria), MFF w San Sebastian, BFI London FF
- THIRTY, reż. Simona Kostova (Niemcy), Berlinale, MFF w Rotterdamie
ArteKino Festival powstał w 2016 roku z inicjatywy ARTE TV – publicznego, niekomercyjnego, francusko-niemieckiego kanału kulturalnego, którego celem jest promowanie kultury i wspólnych europejskich wartości.
– ArteKino Festival odzwierciedla ambicje telewizji ARTE, by rozpowszechniać i promować bogactwo europejskiego kina autorskiego. Nowe technologie umożliwiają promocję filmów wśród coraz szerszego grona Europejczyków, szczególnie tych, którzy nie mają łatwego dostępu do kultury lub czują się z niej wykluczeni. Chcemy docierać do naszych widzów tam, gdzie są oni obecni – w Internecie. Pragniemy stworzyć więź pomiędzy filmami, ich twórcami a publicznością, odkrywającą nowe, ciekawe spojrzenie na współczesne problemy – dodaje Olivier Père.
Festiwal powstał przy wsparciu programu Kreatywna Europa i prywatnych mecenasów.